Het plaatsen van vóórbestellingen voor de nieuwe oogst is open! Tot 30 november geniet u van maar liefst 11% kassakorting op alle producten. Levering medio januari as.

Olijfolie en Hersenvolume

Als mensen ouder worden zal het volume van de hersenen afnemen, een probleem dat de cognitieve vaardigheden negatief beïnvloedt. Nieuw onderzoek heeft aanwijzingen gevonden dat het volgen van het mediterrane dieet kan helpen om het volume van het brein te behouden[1]. Dit zou kunnen zorgen voor een minder grote vermindering van geheugen en vaardigheid om te leren.

Het Mediterrane dieet houdt in dat je olijfolie als je primaire vetsoort gebruikt plus grotere hoeveelheden aan fruit, groenten, noten, bonen en volkorenproducten. Dat wordt aangevuld met het matig gebruik van melkproducten, vis en rode wijn, maar daartegenover staat een lage consumptie van gevogelte en roodvlees.
olive-tree
In het onderzoek werden gegevens verzameld over de eetgewoonten van 967 bejaarden van rond de 70 jaar oud met normale cognitieve functies. Van deze groep ondergingen 562 een MRI-scan om de dikte van de cortex te meten. Na drie jaar kwamen 401 van hen terug en kregen een tweede scan. De resultaten werden vervolgens vergeleken met het gevolgde dieet van de proefpersonen.

Het bleek dat zij, die niet (genoeg) het Mediterrane dieet hadden gevolgd, een groter verlies aan hersenvolume hadden dan zij, die dat dieet beter gevolgd hadden. Degenen die het beste het Mediterrane dieet hadden gevolgd hadden slechts de helft van de afname van het hersenvolume dan dat je kon verwachten op basis van de normale effecten van veroudering.

Bovendien bleek dat, in tegenstelling tot eerder onderzoek, het eten van meer vis en minder vlees geen invloed had op het behoud van hersenvolume. Het is dus mogelijk dat andere componenten van dat dieet verantwoordelijk zijn voor de positieve gevolgen of dat het te maken heeft met de combinatie van de componenten.

Eerder onderzoek had al aangetoond dat hoe vroeger iemand met het Mediterrane dieet was begonnen, hoe groter de effecten op de gezondheid zou zijn. Toch is het nooit te laat om gezond te gaan eten.

Luciano et al: Mediterranean-type diet and brain structural change from 73 to 76 years in a Scottish cohort in Neurology – 2017