GA NAAR KLANTENSERVICE - BEL ONS 06 8339 5258

Welkom op de winkel van dé Griekenland Specialist!

Maandelijks archief: juli 2015

  • Olijfolie en Baarmoederkanker

    Dat de consumptie van olijfolie een aantal onvermoede gezonde gevolgen heeft is onder wel bekend, maar recent hebben wetenschappers eens gekeken naar het effect van het volgen van het Mediterrane dieet op baarmoederkanker[1]. Men vergeleek de resultaten van een drietal bestaande onderzoeken, waarbij het voedingspatroon van 1,411 vrouwen met kanker aan de baarmoeder werden vergeleken met 3,668 vrouwen zonder die gevreesde ziekte.

    De wetenschappers gebruikten een zogenaamde Mediterranean Diet Score (MDS), waarbij negen 'voedingsgroepen' een plekje gekregen hadden die onderdeel uitmaakten van het befaamde Mediterrane dieet. Het ging om een hoge consumptie van groenten, fruit, peulvruchten, noten en granen, enkelvoudig verzadigde vetten als olijfolie (en geen verzadigde vetten als roomboter, kokosolie of reuzel), een matige inname van vis, een lage inname van vlees en gevogelte, melkproducten, plus een matig alcoholgebruik.

    De onderzoekers ontdekten dat vrouwen, die regelmatig minimaal zes van die componenten aten, het risico op het krijgen van baarmoederkanker met 46 procent verminderden, terwijl zij die slechts vijf componenten tot zich namen het risico zagen dalen met 34 procent. Zij die minder dan vijf componenten consumeerden zagen hun kansen nauwelijks dalen.

    Men komt tot de conclusie dat het maken van gezonde keuzes een grote invloed heeft op de kans van het ontstaan van baarmoederkanker. Het was echter al langer bekend dat het Mediterrane dieet ook bescherming biedt tegen andere vormen van kanker en chronische ziekten als zwaarlijvigheid bij kinderen. Tevens verlengt het het leven en verbetert het de cognitieve functie.

    [1] Filomeno: Mediterranean diet and risk of endometrial cancer: a pooled analysis of three italian case-control studies in British Journal of Cancer – 2015

  • Olijfolie en Geestelijke Aftakeling

    Het Mediterrane dieet bestaat uit een combinatie van granen, groentes, fruit, olijfolie, vis, wijn, noten en zaden. Die noten en zaden zijn wellicht het laatste puzzelstukje in dat zo gezonde dieet en een recent onderzoek onder Spanjaarden leverde op dat zij, die voldoende noten en zaden consumeerden, langer gezond bleven dan zij die dat niet deden[1].

    De term Mediterraan dieet werd al in 1960 verzonnen om de resultaten te kunnen verklaren van een epidemiologisch onderzoek, waaruit was gebleken dat – vergeleken met andere landen – binnen Griekse en Italiaanse populaties een lagere sterftekans bestond en een verminderde kans op het krijgen van kanker en hart- en vaatziekten[2].  Lees verder

2 artikel(en)