GA NAAR KLANTENSERVICE - BEL ONS 06 8339 5258

Welkom op de winkel van dé Griekenland Specialist!

Maandelijks archief: september 2015

  • Olijfolie en Diabetes

    We kunnen met z'n allen wel zeggen dat het Mediterrane dieet zo gezond voor ons is, maar een deel van die voordelen kan ook net zo goed aan het milde klimaat te danken zijn[1]. Dus was het een goed idee om eens te kijken naar de effecten van voeding op de gezondheid van verpleegsters in het vaak koude New York (USA). Onderzoekers volgden gedurende 22 jaar meer dan 185,000 verpleegsters. Iedere vier jaar dienden de deelneemsters een vragenlijst in te vullen. Onderdeel van die vragenlijst waren twee vragen over olijfolie: gebruikte je olijfolie als dressing over salades én gebruikte je olijfolie in je voeding[2].

    Na afloop van het traject ontdekten onderzoekers dat van alle deelneemsters er 9,652 leden aan diabetes.

    Resultaten toonden aan dat verpleegsters, die meer dan een theelepel (8 gram) olijfolie per dag consumeerden, een lager risico hadden op het krijgen van diabetes. Iedere extra 8 gram zorgde voor een vermindering van de kans op het ontstaan van diabetes, type 2 met ongeveer 6 procent. Het vervangen van een theelepel margarine door een theelepel olijfolie verminderde het risico op diabetes type 2 met 5 procent, bij vervanging van boter was dat voordeel 8 procent en bij vervanging van mayonaise was dat zelfs 15 procent.

    Ook bleek uit de onderzoeksgegevens dat deelneemsters, die veel olijfolie in hun dieet opnamen, ook een veel meer gezonde levenswijze hadden. Ze aten meer vis, volkoren granen, fruit, groenten en noten. Bovendien deden ze vaker aan sport en hadden een veel lagere BMI dan de vrouwen die nooit olijfolie gebruikten.

    [1] Gerber et al: The Mediterranean diet: health, science and society in British Journal of Nutrition – 2015

    [2] Guasch-Ferré et al: Olive oil consumption and risk of type 2 diabetes in US women in American Journal of Clinical Nutrition – 2015

  • Een bijzondere olijf: Niçoise

    Zij, die wel eens hun vakantie aan de Zuid-Franse Côte d'Azur hebben doorgebracht, zijn vermoedelijk wel bekend met de beroemde salade Niçoise, een gerecht dat bereid wordt met heerlijke streekproducten uit het seizoen.

    Er bestaat geen vastomlijnd recept voor deze salade en men gebruikt, zoals zo vaak bij Mediterrane streekgerechten, vooral die ingrediënten die op dat moment uit de tuin kunnen worden geplukt, geoogst of gehaald.

    De salade Niçoise bestaat uit vis (veelal tonijn), tomaten (en soms andere groenten), hardgekookte eieren, anchovis en olijven. Het geheel wordt afmaakt door middel van een vinaigrette. Een klassieke Franse vinaigrette is eenvoudig te maken met drie delen olijfolie, één deel wijnazijn en naar smaak zout, peper en kruiden.

    Puristen vinden niet dat er boontjes in het recept thuishoren, want die boontjes zijn pas in het najaar rijp genoeg en dat betekent dat ze niet gedurende de zomermaanden in de salade verwerkt kunnen worden.

    De olijven die men in een salade Niçoise gebruikt zijn ook al een speciale plaatselijke variëteit met de naam – u raadt het al – de Niçoise, maar hij staat onder de Fransen ook bekend als olive noire de Nice (de zwarte olijf van Nice), Cayet, Grassenc, olive de Grasse, Pendoulier et Pleureur.

    Omdat de Franse Mediterrane kusten natuurlijk naadloos overgaan in die van de Italiaanse is het niet verwonderlijk dat deze olijven in het aangrenzende plaatsje Taggia de Taggiasca wordt genoemd.

    De Niçoise groeit aan een olijfboom met de naam La Cailletier. De Niçoises zijn weliswaar klein van formaat, maar de smaak maakt het meer dan goed. Kenners herkennen een heerlijke notige geur en smaak met vage achtergronden van drop.

    Behalve in de beroemde salade Niçoise wordt deze olijf ook gebruikt in tapanades.

2 artikel(en)