Het plaatsen van vóórbestellingen voor de nieuwe oogst is open! Tot 30 november geniet u van maar liefst 11% kassakorting op alle producten. Levering medio januari as.

Mediterrane dieet en je brein

De meeste voordelen van het Mediterrane dieet zijn ondertussen wel bekend, maar nu is er ook een sterk verband gevonden met verbeteringen in aandacht, geheugen en zelfs taalvaardigheid.

Recent onderzoek toont namelijk aan dat mensen, die vaak Mediterraan voedsel eten, minder cognitieve achteruitgang vertoonden, vertraagde progressie van Alzheimer hadden en verbeteringen van de hersenfuncties lieten zien[1]. Deze voordelen bleken niet alleen te bestaan bij bewoners van de Mediterrane kusten: de positieve cognitieve effecten waren overal even positief. Ook zijn de voordelen niet beperkt tot ouderen, want ook bij jonge volwassen werden verbeteringen in de cognitieve vaardigheden waargenomen.

Neurocognitieve achteruitgang is goed onderzocht. Als je ouder wordt nemen de mentale vaardigheden langzaam af. De werking van het korte termijngeheugen vermindert tussen de 30 en 80 jaar met zo'n 50%. Een Mediterraan dieet met veel fruit, groente, vis, olijfolie en noten helpt die cognitieve vaardigheden (langer) te behouden.

De onderzoekers wijzen op sub-klinische ontstekingen en oxidatieve stress aan als mogelijke oorzaken. Dat kán in theorie kloppen omdat in olijfolie het stofje oleocanthal verstopt zit en dat heeft dezelfde effecten als de pijnstillende ontstekingsremmer ibuprofen.

De conclusie van het onderzoek is duidelijk. Het Mediterrane dieet geeft mensen de mogelijkheid om enkele risicofactoren aan te pakken, waardoor ze langer van de goede werking van hun hersenen kunnen genieten.

[1] Hardman et al: Adherence to a Mediterranean-Style Diet and Effects on Cognition in Adults: A Qualitative Evaluation and Systematic Review of Longitudinal and Prospective Trials in Frontiers in Nutrition – 2016